" ارائه دهنده خدمات حسابداری و حسابرسی در استان تهران و البرز با همکاری تیم مجرب و حرفه ای"
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
به این دلایل شما علی‌الرأس می شوید

آیا می دانید در موارد زیر درآمد مشمول مالیات مؤدی از طریق ‌علی‌الرأس تشخیص خواهد شد:

۱- در صورتی که تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زیان و یا حساب درآمد و هزینه و حساب سود و زیان، حسب مورد، تسلیم ‌نشده باشد.

۲ - در صورتی که مؤدی به درخواست کتبی ادارة امور مالیاتی ‌مربوط از ارائة دفاتر و یا مدارک حساب در محل کار خود خودداری ‌نماید (منظور از محل کار در مورد اشخاص حقوقی نیز همان ‌اقامتگاه قانونی آنها می‌باشد مگر اینکه مؤدی قبلاً مرکز عملیات ‌خود را برای ارائة دفاتر و اسناد و مدارک کتباً به ادارة امور مالیاتی ‌مربوط اعلام نموده باشد.)

در اجرای این بند هر گاه  مؤدی از ارائة  قسمتی از مدارک حساب ‌خودداری نماید چنانچه مربوط به هزینه باشد از احتساب آن جزء هزینه‌های قابل قبول خودداری می‌شود و در صورتی که مربوط به‌ درآمد باشد درآمد مشمول مالیات این قسمت از طریق علی‌الرأس‌ تعیین خواهد شد.
ادامه مطلب

شرکت ها برای تشکیل پرونده مالیاتی باید چگونه عمل کنند
تمامی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی می بایست در اولین روزهای فعالیت خود و یا حتی قبل از شروع فعالیت و پس از ثبت شرکت خود نسبت به تعیین واحد و تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایند.
جهت تعیین واحد های مالیاتی عملكرد و حقوق باید مدیر عامل یا یكی از اعضای شركت ،  یا نماینده آنان كه حق امضا دارند به اداره كل امور مالیاتی محل اقامتگاه قانونی ( واحد تشكیل پرونده ) مراجعه و فرم های مربوطه را كامل نموده و مدارك خواسته شده را به شرح ذیل تسلیم واحد مربوطه نمایند .

 1 ) تقاضای مدیر عامل یا یكی از اعضای هیئت مدیره مبنی بر تشكیل پرونده به امضای مدیر عامل یا یكی از اعضای هیئت مدیره ( ممهور به مهر شركت )

2 ) تصویر اساسنامه از تمام صفحات

3 ) تصویر شركتنامه ( برای شركت های با مسئولیت محدود و تعاونی )
ادامه مطلب

دانلود نمونه صورتحساب مورد تایید امور مالیاتی
مؤدیان مکلفند در قبال عرضه کالا یا خدمات موضوع این قانون، صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی وحاوی مشخصات متعاملین ومورد معامله به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین واعلام می شود، صادر و مالیات متعلق را در ستون مخصوص درج و وصول نمایند. در مواردی که از ماشین های فروش اسنفاده می شود، نوار ماشین جایگزین صورتحساب خواهد شد.
در زیر نمونه صورتحساب فروش کالا و ارئه خدمات مورد تایید امور مالیاتی با دو فرمت تصویری و اکسل قابل دانلود می باشد.





امور مالیاتی چگونه اموال شما را توقیف می کند
عدم آگاهی مودیان از فرآیند وصول مالیات، در بسیاری از موارد موجب محرومیت آنان از تسهیلات قانونی و معافیت های مالیاتی و نیز تعلق جریمه های متعدد می شود. بر این اساس، ارتقای آگاهی مودیان از فرآیند وصول مالیات می تواندکمک شایانی به مودیان برای عمل به تکالیف قانونی آنان نماید. در این شماره از مجموعه دانستنی های مالیاتی، فرآیند وصول مالیات تشریح و در اختیار مودیان قرار گرفته است.
وصول مالیات با صدور و ابلاغ برگ قطعی مالیات به مودی آغاز شده و در ادامه مودی با مراجعه به واحد مالیاتی نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی خود اقدام می نماید. در این شرایط چنانچه بدهی های مالیاتی مودی تسویه شود، عملیات وصول مالیات پایان می پذیرد. اما در غیر اینصورت مطالبه مالیات به اداره وصول و اجرا محول خواهد شد. هرگاه مودی مالیات قطعی شده خود را در مهلت مقرر ۱۰ روزه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی پرداخت ننماید ، دریافت مالیات به مرحله عملیات اجرایی وارد می شود.

ادامه مطلب

معافیت مالیاتی حقوق در سال 1394
طبق تبصره ۹ لایحه پیشنهادی بودجه ۹۴ کل کشور سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۵۲ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال ۹۴مبلغ ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سال تعیین می‌شود و مازاد آن به نرخ ۱۰ درصد برای بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی ماده ۵ قانون مدیریتی خدمات کشوری و ماده ۵ قانون محاسبات عمومی کشور تعیین می‌شود.

بر این اساس سقف معافیت مالیات حقوق در سال ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در ماه یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. این سقف معافیت مالیاتی برای سال جاری یک میلیون تومان بوده است.

الیته طبق قانون معافیتهای مالیاتی به شرط انجام تکالیف قانونی مالیاتی است، مثلا اگر یک صنف مشمول، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را به موقع ارائه نکند یا اظهارنامه مالیات بر درامد را در موعد مقرر پرداخت نکند، این معافیت درآمدی ماهانه یک 
میلیون و ۱۱۵ هزار تومانی نیز لغو می‌شود.


هشدار: ۶ اقدام که مانع پیشرفت شغلی شما می شوند
عملکرد خوب هرچند برای اینکه در محیط کاری پیشرفت لازم است اما شرط کافی نیست.

کمتر کسی است که علاقه ای به پیشرفت شغلی نداشته باشد چرا که ارتقای شغلی نه تنها احتمالا درآمد بیشتری به همراه دارد بلکه نشان می دهد که عملکرد فرد در محل کار مورد ستایش دیگران و روسا قرار گرفته تا جایی که او را شایسته پیشرفت در رده شغلی دانسته اند. اما برای اینکه در کار خود پیشرفت کنید تنها خوب کارکردن کافی نیست و باید از برخی اقدامات نیز اجتناب کنید، اقداماتی که در واقع موانعی برای ارتقای شغلی شما محسوب می شوند:

۱- عدم اطلاع رسانی.
عملکرد شما ممکن است عالی باشد اما تا زمانی که کسی از آن اطلاع نداشته باشد این علمکرد عالی به پیشرفت شما کمک نخواهد کرد. به همین خاطر حتما هر طور که  شده دستاورهای خود را به مدیر اطلاع دهید. او را از  اینکه چه راه حل هایی برای مشکلات به کار برده اید و هر اقدام دیگری که فراتر از امور معمول شما است باخبر کنید.

۲- تدافعی بودن.
ادامه مطلب

ویژه کارفرمایان: چگونه حسابدار خود را انتخاب کنبم
چه ما بخواهیم و چه نخواهیم تعداد حسابداران روز به روز در حال افزایش است. می توانید آنها را در  هرجایی پیدا کنید. در بانک ها، شرکت ها، موسسات و ... . اما تعداد کمی از حسابداران در حرفه خود متخصص می باشند. جستجو برای یافتن یک حسابدار قابل اطمینان و شایسته مانند جستجوی سوزن در انبار کاه می باشد.


آیا امکان یافتن حسابدار عالی وجود دارد؟

در زیر 15خصوصیتی که می تواند برای یافتن حسابدار شایسته به شما کمک کند ذکر شده است.
با استفاده از این موارد شاید بتوان سوزنی را در انبار کاه پیدا کرد اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که حسابداری که پیدا می کنید کاراتر از نرم افزارهای مالی باشد که این موضوع نمی تواند عالی باشد. این واقعیت شما  را برای یافتن حسابدار عالی که در زمینه های مختلف شما را یاری کند، تحت فشار قرار می دهد.

15خصوصیت حسابدار شایسته :

1-درستکاری

آیا شما می توانید درستکاری حسابدار را مورد سنجش قرار دهید؟ چگونه می توان به حسابدار اطمینان کرد؟ آیا حسابدار منتخب فرد شایسته ای است؟ اگر شما بتوانید درستکاری حسابدار را بسنجید می توان گفت فرد خوش شانسی می باشد.
 
2-توانایی تحلیلی
حسابدار نباید از بیان واقعیات خودداری کند ، حتی اگر شما همه آنها را می دانید. حسابدار باید به اندازه کافی تحلیلی عمل کند تا بتواند متوجه الگوهای مالی و روندها در ثبت ها و صورت های مالی شود و با این کار منفعت خوبی را برای شما فراهم می کند یا به شما مشاوران برجسته ای معرفی می کند.


3-روشنفکری
حسابدار باید دارای جدیت و خوش بینی باشد. این خصوصیات می تواند دید شما را نسبت به امور مالی تغییر دهد.
ادامه مطلب

چه شرکتهایی ملزم به انجام حسابرسی سالیانه می باشند
بر اساس ماده 2 آیین نامه اجرایی تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی، مصوب 1379/06/13 هیأت محترم وزیران، كلیه واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی زیر مكلفند حسب مورد حسابرس و بازرس قانونی یا حسابرس خود را از میان سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران انتخاب كنند:

الف - اشخاص حقوقی و حقیقی (شامل شركت های سهامی خاص و سایر شركت ها و همچنین موسسات انتفاعی غیرتجاری، شركت ها و موسسات تعاونی و اتحادیه های آنها و اشخاص حقیقی كه طبق مقررات قانونی مربوط، مكلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند) كه براساس آخرین اظهارنامه تسلیمی خود، جمع كل ناخالص درآمد (فروش و یا خدمات- اعم از عملیاتی و غیرعملیاتی) آنها بیش از 20 میلیارد ریال (در مورد شركت های پیمانكاری، دریافتی آنها بابت پیمان های منعقد شده بیش از 20 میلیارد ریال) بوده یا جمع دارایی های آنها (جمع ستون بدهكار ترازنامه) بیش از 36 میلیارد ریال باشد.

ب- شركت های پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار و شركت های تابعه و وابسته به آنها؛
ج- شركت های سهامی عام و شركت های تابعه و وابسته به آنها؛

ه - شركت های موضوع بندهای الف و ب ماده 7 قانون اساسنامه سازمان حسابرسی با رعایت ترتیبات مقرر در تبصره یك ماده 132 قانون محاسبات عمومی؛

و - شعب و دفاتر نمایندگی شركت های خارجی كه در اجرای قانون اجازه ثبت شعبه و نمایندگی شركت های خارجی مصوب 1376، در ایران ثبت شده اند؛

ز- موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شركت ها، سازمان ها و موسسات تابعه و وابسته به آنها؛


 تبصره: انتخاب حسابرس و بازرس قانونی یا حسابرسی اشخاص موضوع این بند در چارچوب مقررات قانونی مربوط از میان حسابداران رسمی كه به صورت «شاغل انفرادی» فعالیت دارند نیز بلامانع است.


گفتنی است، اطلاعیه مذکور در خصوص اشخاصی که شروع سال مالی آنها از یکم فروردین 1393 و به بعد باشد، لازم الرعایه است.


پیمانکارن چگونه می توانند مفاصا حساب بیمه ای بگیرند
تمامی پیمانکاران اعم از حقیقی و حقوقی پس از انعقاد قرارداد باید اقدامات زیر را انجام دهند :

   * ارائه یک نسخه از قرارداد منعقد شده به شعبه تامین اجتماعی محل پروژه
   * تشکیل پرونده و گرفتن کد کارگاهی
   * ارائه ماهانه لیست و و حق بیمه کارکنان به شعبه و پرداخت حق بیمه

نکته مهم این که در مورد قراردادهای مشمول طرح های عمرانی مانند راهسازی ، که حق بیمه بوسیله واگذارنده کار از محل اعتبار پروژه و صورت و ضعیت تامین و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود .پیمانکار فقط باید لیست کارکنان را بصورت ماهانه تسلیم شعبه کند .

در صورتی که پیمانکار قسمتی از اجرای کار را به پیمانکاران فرعی واگذار نماید ، باید یک نسخه از قرارداد پیمانکاران فرعی را در اختیار شعبه مربوطه قراردهد و ملزم به ارسال لیست و حق بیمه کارکنان به شعبه تامین اجتماعی است .

حق بیمه قراردادهای موضوع ماده ۳۸ فانون تامین اجتماعی ، شامل میزان ناخالص کارکرد ، تاریخ شروع و خاتمه ، عمرانی یا غیر عمرانی بودن طرح به ترتیب زیر محاسبه می شود :

حق بیمه قرارداد پیمانکاری مشمول طرح های عمرانی ۶٫۶ درصد ناخالص کارکرد قرارداد محاسبه می شود .
حق بیمه فاقد شرایط طرح های عمرانی در صورتی که دستمزدی باشد ۱۵ درصد ناخالص کارکرد است و در صورتی تهیه مصالح بر عهده پیمانکار باشد ۷ درصد ناخالص کارکرد به اضافه بیمه بیکاری متعلقه که یک نهم حق بیمه است محاسبه می شود .
صدورمفاصاحساب هر یک از قرارداهای پیمانکار منوط به پرداخت حق بیمه ها به همین ترتیب است.

لازم به ذکر است کارفرمایان از هر صورت وضعیت ۵ % بابت بیمه کسر می کنند و آن را به صورت سپرده نگهداری می کنند و پس از ارائه مفاصا حساب آن را به پیمانکار پرداخت می کند .پس از خاتمه پیمان ، پیمانکار بر اساس درصدهای ذکر شده ( ۶٫۶ ، ۱۵ ، ۷ ) و ۹/۱ بیمه بیکاری ، بیمه خود را محاسبه می کند . اگر این مبلغ از مبلغ لیست ماهانه ارائه شده بیشتر باشد ، باید مابه التفاوت آن را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند ولی اگر این مبلغ کمتر از لیست ماهانه باشد مبلغی به پیمانکار مسترد نخواهد شد.


چرا دفاتر قانونی شرکت شما رد می شود
یکی از وظایف مؤدیان مالیاتی، تنظیم دفاتر روزنامه و کل و ارائه آن به اداره دارایی محل فعالیت شرکت است تا برای رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی شرکت مورد بررسی قرار گیرد. 
برای نوشتن دفاتر قانونی الزامات و نکاتی تعیین شده است که هر حسابداری باید پیش از انجام چرخه حسابداری از اجرای دقیق آن مطمئن شود. ” آئین نامه تنظیم دفاتر قانونی” که از طرف سازمان امور مالیاتی منتشر شده است، وظایف مودیان و نحوه نوشتن دفاتر قانونی را مشخص می سازد. پیشنهاد می شود پیش از نوشتن دفاتر قانونی این آئین نامه را مطالعه کنید. نکات مهم در این آئین نامه به قرار زیر است:


۱.       قبل از ثبت هرگونه عملیات حسابداری در دفاتر قانونی روزنامه و کل، باید این دفاتر از طرف نماینده اداره ثبت اسناد و یا ادارات امور مالیاتی امضا، پلمپ و ثبت شود.

۲.       نوشتن دفاتر با مداد و ابزارهایی که به سهولت قابل محو شدن می باشد ممنوع است.


۳.       برای ثبت رویدادهای مالی در هر سال باید از دفاتر همان سال استفاده کرد و ثبت رویدادهای مالی دو سال متوالی در یک دفتر ممنوع است.

۴.       نوشتن دفاتر به صورت دستی الزامی است و استفاده از نرم افزارهای حسابداری دلیلی برای ننوشتن دفاتر نمی باشد.

۵.       در شرکت هایی که از نرم افزار مالی استفاده نمی شود، رویدادهای هر روز باید در همان روز انجام در دفتر روزنامه وارد شود.
ادامه مطلب

تعداد کل صفحات: 4


 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات